søndag 14. februar 2010
Morsdag, valentines og fastelaven.
I dag har vi 7 års forlovelsesdag, tenk det! I tillegg er det morsdag og fastelaven. Helga har jeg ært alene med Linnéa da BT har vært på guttetur. Det er virkelig når han er borte jeg ser hvor mye jeg savner han, og ikke minst hvor mye han bidrar for at dagene går i hop uten konstant kaos. All min respekt går til alle alenemødre og gressenker rundt i verdens land, det hadde jeg ikke taklet. Er nok en smule bortskjemt, spesiellt med å få sove frempå i helgene. BT er en morgenfugl, der er definitivt IKKE jeg...........gjeeeeeeeeeesp! Nå kommer han snart hjem, så da skal vi reise på hotellet og spise middag. I ettermiddag skal det bakes fastelavensboller med rørte bringebær og krem. Bilde kommer senere. Ha en nydelig dag alle sammen.
onsdag 10. februar 2010
Barnehagen
I dag leverte jeg Linnéa i barnehagen klokken 8.00, det var tøft for mammahjertet. Det var en vikar og primærkontakten til Linnéa som forøvrig ikke er så populær i lillegull sine øyner. Nea lige isse XXXX, huff. Hun gråt helt krakilsk og ville bare være med mamma hjem. Etter levering kjente jeg det stakk litt ekstra, men ringte etter en stund og alt gikk bra. Bra og bra, hun sa det gikk greit, gråt litt innimellom. Jeg reiste for å hente henne i 14 tiden, hun så meg ikke så fikk observert henne litt. Virket som hun hadde det ok, men med en gang hun så meg var det hylgrining, he he. Litt morsomt, måtte demonstrere litt mammaen sin. Herlige disse små. Ellers så skrøt barnehagetanten av Linnéa, hun ar så flink til å prate, til tross for at hun ikke er 2 år enda. Det ar kjekt å høre. Ellers er hun veldig delaktig i sang under samlingene. Hun bokstavelig talt ELSKER musikk denne jenta vår. Herlig. Tror nok dette skal gå bra, litt herlig for meg å få litt tid til hus og studier.
søndag 7. februar 2010
Enkel fløtekake.
Enkel fløtekakeoppskrift:
5 egg ( romtempererte, eller varm litt i vannbad)
30 gram sukker pr.egg
25 gram mel pr. egg
5 gram potetmel pr. egg
1/4 ts bakepulver pr. egg
Rør egg og sukker hvitt- minst 10 min i kjøkkenmaskin
Sikt det tørre i en bolle
Skjær det tørre inn i eggedosisen, forsiktig
24 " form, bakepapir i bunn og smurte kanter
175 grader, nederste rille, ca 45 min.
Dynkes bittelitt med juice/saft/melk eller hva du vil
1 lag med bringebærsyltetøy og vaniljekrem
1 lag med bananbiter og krem
Pyntes med frukt og krem. ( ca 1.5 3/4 l fløte)
Noe av hvetemelet kan erstattes med kakao, og krem med sjokolade krem- sjokoladekake=:)
2 års feiring i dag.
Synger litt for nevøen min Sebastian. Her kommer Ole Brumm, en liten bjørn i skogen, tra lalalalala bom-jeg heter Ole Brumm.............
Blåser ut lysene på kaka mamma har bakt. Dette var gøy! Blåse meir, blåse meir...
Nå har vi feirt lillegull som blir 2 år neste fredag. Vi har hatt fullt hus og stormende jubel. Med 2 akrive 2 åringer, ble det en del lyd, så nå nyter mamman og pappan husfreden. Linnéa har fått masse fint, hello kitty duplo, duplo lego, utedress, penger, sølv, leketelefon, bord, stoler og mye annet fint. Hun var stålende fornøyd! Ekstra stas å blåse ut lysa på kaka, det måtte gjentas sånn ca 10 ganger før jubilanten var fornøyd=:) Legger ved endel bilder:
fredag 5. februar 2010
Lenge siden nå....

Det nærmer seg 1 år siden jeg sist skrev på bloggen her. Skammer meg faktisk. Mye har skjedd siden sommeren, jeg er nå i gang med jobb, barnehagestart for Linnéa og studier. Siste uken har jeg vært syk, influensa. Bjørn Tore har tatt seg av barnehagetilvenning, noe som har gått over all forventning. Det å ikke ha lillegull hjemme, selv om jeg har fri- er rart. Det er faktisk herlig, det er vel lov å si? Selv om det ikke er mye fri for min del, så får jeg ihvertfall jobbet med eksmen på dagtid og ikke bare etter leggetid. Fantastisk. I helga skal vi feire 2 års dag. Da skal jeg ta masse nye bilder og publisere her på bloggen min. Så følg med=:)
lørdag 27. juni 2009
Først til ulykken
For dere som kjenner meg, så vet dere at jeg underviser i førstehjelp og trafikksikkerhet. Så mange som 70% av alle sjåfører frykter å komme først til et skadested. Det er forståelig, vi blir usikre og redde. Som regel tror vi at andre er mer kompetente enn oss selv, å viker derfor unna. Lærer dere denne reglen, har dere et litt bedre utgangpunkt:
SIKRE skadested ( varseltrekant, gul vest, parker hensiktmessig)
Få en oversikt
VARSLE 1-1-3
Hjelpe
1 prioritet: Frie luftveier
2 prioritet Stans ytre blødninger
Sørg for at pasientene ikke blir nedkjølt!
Kommer tilbake til mye mer informasjon og kilder.
SIKRE skadested ( varseltrekant, gul vest, parker hensiktmessig)
Få en oversikt
VARSLE 1-1-3
Hjelpe
1 prioritet: Frie luftveier
2 prioritet Stans ytre blødninger
Sørg for at pasientene ikke blir nedkjølt!
Kommer tilbake til mye mer informasjon og kilder.
Henger jeg med?
I går kveld inviterte jeg til jentekveld på terrassen. Vi koste oss med masse god vin å mimret. Gjengen har vært gjennom 5 fødsler og lange ammeperioder, så vi har ikke vært ute sammen på flere år. Klart det da er mye å mimre om......Det var så koselig. Takk jenter!
Jeg anbefaler ikke å gå i helt nye sko, en sommerdag, med godt over 20 grader. Hadde så vondt i beina i dag, etter et flere runder med hoftevrikk og allsang i går. Dette burde jeg selvfølgelig visst! Vi ble aldeles revet med på dansegulvet, revet med av gamle gode hiter fra 90-tallet. Det at beina ble nummne og følelsesløse kjente jeg ikke da. Trolig pga en herlig promille etter et par, tre, fire, fem seks..........kanskje syv glass vin.
Når vi dansa der i vår herlige rus, blant unge våryre 18 åringer, forstod jeg at jeg begynner å bli voksen. Et lite sekund måtte jeg se meg rundt, hvordan danser ungdommen i dag? Hvilke klær går de med på byen? Jo, jeg skjønner at vaffellår og den slags ikke passer i super tighte korte hotpants. MEN hjelpes så herlig å føle seg voksen, trygg og få konsentrere seg om kun en ting: HAVE FUN! Det å ikke bry seg om hva andre syntes, ja det er en deilig følelse.
Det var virkelig herlig med en bytur, håper ikke det blir like lenge til neste gang. Jeg er klar.....
tirsdag 23. juni 2009
Erklært frisk!
Ja nå er Linnéas hofter erklært friske. For dere som ikke har fått det med seg, så var hun født med hpftedysplasi og ble behandlet med freijkas pute. Er 1 år siden puten ble tatt av, men hoftekulen var liten og umoden. Legene var redd for at den ville skli ut igjen. MEN, rtg viser nå 2 normale hofter. Er så glad. Nå trenger jeg ikke bekymre meg for operasjoner, strekk og skinner. Vil skrive litt om HD og våre erfaringer etter hvert.
søndag 21. juni 2009
Lenge siden......
Mye har skjedd siden jeg sist var innom her. Lille Trille er ikke lenger "Lille Trille", hun har blitt slank. Nesten litt til bekymring. Jeg kan nå omdøpe henne til Lille Klatremus Turbo. Hun er over alt, oppå alt, under alt og ja, vet ikke hvor hun ikke er. For få dager siden tok hun sine første skritt. Var super stolt da! I en alder av 16.5 mnd. Er ikke den kjappeste motorisk, men begynner å hente seg godt inn. <3 Vi har og vært på ferie i Tyrkia 1 uke. Skal vise litt bilder fra turen, men det blir ikke i kveld.
torsdag 26. februar 2009
PUPPEÅRET 2008!
Nå er Linnéa blitt 1 år. Tenk det. At tiden har gått fort, høres ut som en klisjé, men JA tiden har flydd. Spør du meg om 10 år hvordan 2008 var for meg, kommer jeg sannsynligvis til å gi deg et langt forederag om det som jeg husker aller best! PUPPEÅRET!
Klokken 16.48 var hun hos oss.............NÅ fikk livet en annen vending. JA jeg var klar over at livet ville bli annerledes, men samtidig var det så overveldene. Spesiellt dette med amming.
I Norge er det veldig mye fokus på amming. Jeg hadde egentlig aldri tenkt noe særs over hele ammingen, men jeg lot nå den lille guppien min få smatte i seg den gullgjeve melka. Problemet var at mamma ble ikke til mø før den 5. dagen! Tenk det! 5 dager og netter for lille jenta vår, uten melk. Huff. Mamma fikk all verdens tips og råd for de såre brystvortene. Aldri hadde jeg hørt om at det er helt vanlig med blødene, sprukne og væskende sår på brystvortene. Og my god så jævlig vondt det var! Tårene trilla. I dag kan jeg ikke FATTE at vi ikke fant frem flaske og erstatning. Sugkraften i den lille skapningen var ekstrem, et sykt vakum som er ubeskrivelig til et så lite vesen. Da hadde jeg tydeligvis en vilje av stål.......fatter ikke hvorfor egentlig. Bjørn Tore ble ammeeksperten, skrev nøysommelig ned: 20 min på høyre side, 15 min på venstre side klokken 11.02- 11.22. Ble nærmest ført statistikker og fine diagram over prosjektet. Det var han som prata med helsestasjonen, ammehjelpen og all verdens instanser. Han ordna pumpeutstyr, steriliserte, raste ned på apoteket ørten ganger. Var det nye amme bher, brystvortekremer, kompresser, all verdens amme teer, så fixa han det. Fantastiske mannen min. Kan ikke sette ord på hvor FANTASTISK han var og er.
Mange runder med pumpeutstyr, sterilisering, sukkervann, fennikelte, ammete, varmeomslag, nesespray for utdrivningen, ammeskjell, kremer, salver....................lufting gjennom hullklipte t-shorter, "badering" til puppene, tesiler YOU NAME IT! ( ler meg ihel av dette prosjektet i dag)!
Tida gikk og mamma ble til mamma mø! Melka kom i en fart, medfølgende 40 i feber og skikkelig uggen. Helt normalt: mange fikk melkefeber. Nå følte jeg meg ihvertfall som en KU. Denne følelsen ble ihvertfall forsterkert idet jeg fikk JUR betennelse som svigerfar så fint kallte det, han dro paraleller mellom meg og kyrne, mer enn engang. Komisk!
Lille guppien vår smatta og åt, ca 8- 10 ganger i døgnet. Hver ammings tok sånn ca 40 min, deretter var det fullskift og raperunder. Hver "omgang" tok sånn ca 60-90 min. Tja, X det med 10 ganger, så får du 10-15 timer i døgnet!
Klokken 16.48 var hun hos oss.............NÅ fikk livet en annen vending. JA jeg var klar over at livet ville bli annerledes, men samtidig var det så overveldene. Spesiellt dette med amming.
I Norge er det veldig mye fokus på amming. Jeg hadde egentlig aldri tenkt noe særs over hele ammingen, men jeg lot nå den lille guppien min få smatte i seg den gullgjeve melka. Problemet var at mamma ble ikke til mø før den 5. dagen! Tenk det! 5 dager og netter for lille jenta vår, uten melk. Huff. Mamma fikk all verdens tips og råd for de såre brystvortene. Aldri hadde jeg hørt om at det er helt vanlig med blødene, sprukne og væskende sår på brystvortene. Og my god så jævlig vondt det var! Tårene trilla. I dag kan jeg ikke FATTE at vi ikke fant frem flaske og erstatning. Sugkraften i den lille skapningen var ekstrem, et sykt vakum som er ubeskrivelig til et så lite vesen. Da hadde jeg tydeligvis en vilje av stål.......fatter ikke hvorfor egentlig. Bjørn Tore ble ammeeksperten, skrev nøysommelig ned: 20 min på høyre side, 15 min på venstre side klokken 11.02- 11.22. Ble nærmest ført statistikker og fine diagram over prosjektet. Det var han som prata med helsestasjonen, ammehjelpen og all verdens instanser. Han ordna pumpeutstyr, steriliserte, raste ned på apoteket ørten ganger. Var det nye amme bher, brystvortekremer, kompresser, all verdens amme teer, så fixa han det. Fantastiske mannen min. Kan ikke sette ord på hvor FANTASTISK han var og er.
Mange runder med pumpeutstyr, sterilisering, sukkervann, fennikelte, ammete, varmeomslag, nesespray for utdrivningen, ammeskjell, kremer, salver....................lufting gjennom hullklipte t-shorter, "badering" til puppene, tesiler YOU NAME IT! ( ler meg ihel av dette prosjektet i dag)!
Tida gikk og mamma ble til mamma mø! Melka kom i en fart, medfølgende 40 i feber og skikkelig uggen. Helt normalt: mange fikk melkefeber. Nå følte jeg meg ihvertfall som en KU. Denne følelsen ble ihvertfall forsterkert idet jeg fikk JUR betennelse som svigerfar så fint kallte det, han dro paraleller mellom meg og kyrne, mer enn engang. Komisk!
Lille guppien vår smatta og åt, ca 8- 10 ganger i døgnet. Hver ammings tok sånn ca 40 min, deretter var det fullskift og raperunder. Hver "omgang" tok sånn ca 60-90 min. Tja, X det med 10 ganger, så får du 10-15 timer i døgnet!
søndag 15. februar 2009
Fantastisk bursdagsfeiring
Tusen tusen takk alle sammen for en uforglemmelig feiring!
Ja nå har vi feirt Linnéa sin 1 års dag. I dag har vi hatt feiring sammen med besteforeldre, Onkel John, Stian, Morten, tante Anja og Sebastian. På lørdag var Kine og Jens Martin innom. Kjempekoselig. Så utrolig mange fine pakker:
Masse bilder kommer senere.
Ja nå har vi feirt Linnéa sin 1 års dag. I dag har vi hatt feiring sammen med besteforeldre, Onkel John, Stian, Morten, tante Anja og Sebastian. På lørdag var Kine og Jens Martin innom. Kjempekoselig. Så utrolig mange fine pakker:
- Pekebok med glitter og farger
- Liten tigerbamse
- søtt hårbånd med sløyfe
- Rosa elefantbamse
- Fisher Price musikkbok
- Stableleke fra fisher price
- Bondegård med little people fra fisher price
- gåbil (fly) med ole brumm og vennene hans
- Stor rosa hest med kjerre som kan gå fremover, masse lyd.
- Sølvbestikk
- Supersøt kjole fra name it med matchende strømpebukse
- Søt body og joggebukse i dyp lilla
- Trevugge til dokke
- Leketog med lyd
Masse bilder kommer senere.
søndag 1. februar 2009
Ubeskrivelig gode brød!
Endelig har jeg funnet en "idiotsikker" brødoppskrift. Denne er bare helt super god.
1 kg hvetemel
0.5 pk møllerens solsikkebrød
0.5 pk møllerens kornbrød
2 ts salt
2 pk tørrgjær
ca 150 gram kruskakli
ca 200 gram solsikkekjerner
Litt linfrø
4 ss sirup mørk
15-17 dl lunka vann ( 40 grader)
Dette er kjempegode grove brød, de er saftige og sprøe selv etter opptining. Pris pr brød er ca 10 kroner.
Anbefales!
Ps. legg gjerne igjen en kommentar om du har prøvd oppskriften.
1 kg hvetemel
0.5 pk møllerens solsikkebrød
0.5 pk møllerens kornbrød
2 ts salt
2 pk tørrgjær
ca 150 gram kruskakli
ca 200 gram solsikkekjerner
Litt linfrø
4 ss sirup mørk
15-17 dl lunka vann ( 40 grader)
- Bland alt det tørre.
- Varm opp vannet, bland i sirup.
- Alt røres sammen med en sleiv, deigen skal være bløt/seig. IKKE ELT!
- Heves ca 1 time
- Hell deigen på benkeplaten, ha litt hvetemel på benken.
- "skjær" deigen i 3 emner, "skufle" den opp i 3 GODT smurte former
- Ha vann på hendene og glatt til overflaten
- Hev ca 15.20 min, til ovnen blir varm
- 200 grader varmluft, 1 time, nederst i ovnen.
- Ikke ta ut brødene selv om skorpen ser veldig mørk ut.
- Avkjøl på rist.
Dette er kjempegode grove brød, de er saftige og sprøe selv etter opptining. Pris pr brød er ca 10 kroner.
Anbefales!
Ps. legg gjerne igjen en kommentar om du har prøvd oppskriften.
torsdag 29. januar 2009
Siste 2 mnd

Hei.
Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her på bloggen min. Mye har skjedd siste tiden. Før jul hadde vi influensa og omgangssyken, dette førte til at Lille Trille ikke ville ha mat på 2.5 uke. Vi var hos legen for å sjekke om hun hadde intoleranse for gluten/laktose og sjekka jernnivået. Vekta gikk noe ned, var derfor hs ble noe bekymret. Nå er alt i sin skjønneste orden, 2 nye tenner dukka opp i julen. Lille hamsteren min=:)
Ellers er aktivitetesnivået hennes endret seg, nå går det fremover på rumpa, står litt i krabbestilling og står ved bordet. Slipper seg litt når hun føler seg tøff nok.
torsdag 20. november 2008
Stolt mamma.
torsdag 13. november 2008
Film fra Voita treningen.
Her gjelder det å holde seg kald og rolig, men dette er forferdelig i mammahjertet! MEN, som Gaute sier, det er bare vilje, ikke smerte!
Vært hos Voita treneren med lille trille
Ja i dag var vi tilbake hos Gaute. Er allerede gått 2 mnd siden forrige behandling. Det var jeg som kontaktet han, syns ting går relativt tregt med Lille Trille. Det virker som hun ikke gidder å prøve på å bevege seg, STA! Gaute kom frem til at hun var på ca 7 mnd stadiet, ligger de etter mer enn 3 mnd motorisk iverksetter de behandling. Så det var ikke bekymringsverdig at hun var så "treg". ( skal slås i bordet til helsesøster på mandag JA!). Gaute er jo min klippe når det gjelder Lille Trilles vilje, temperament og oppdragelse. Gaute er den eneste som kjenner Lille Trille nå, fastlegen vår døde brått og uventet og helsesøster flytta! Tragisk. Gaute mener fortsatt at hun har et enormt temperament, han syns det er bra, men krever at vi som foreldre og alle rundt henne er bestemte, ikke gir etter for vrælingen hennes. Lettere sagt enn gjort når en er trøtt, sliten og blir usikker om hun har vondt noen steder. Nå skal vi bare stålsette oss, stappe inn sov i ro og holde ut. Han såg jeg var sliten og hadde behov for noe avlastning. Han mente det beste var om vi kunne få hjelp til henne hjemme der hun er i vante omgivelser, så nå skal mormor stille opp med stål i bein og armer=) Ellers viste han endel øvelser vi skal gjør 2 ganger om dagen i 15 min. Til slutt sa han med bestemt tone: HUN SKAL IKKE SETTES OPP PÅ RUMPA!!! Han har filmet Lile Trille som skal brukes i undervisning av andre fysioterapeuter, hun er så spesiell så han sier med et smil. Ny avtale om 14 dager.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


