torsdag 26. februar 2009

PUPPEÅRET 2008!

Nå er Linnéa blitt 1 år. Tenk det. At tiden har gått fort, høres ut som en klisjé, men JA tiden har flydd. Spør du meg om 10 år hvordan 2008 var for meg, kommer jeg sannsynligvis til å gi deg et langt forederag om det som jeg husker aller best! PUPPEÅRET!

Klokken 16.48 var hun hos oss.............NÅ fikk livet en annen vending. JA jeg var klar over at livet ville bli annerledes, men samtidig var det så overveldene. Spesiellt dette med amming.

I Norge er det veldig mye fokus på amming. Jeg hadde egentlig aldri tenkt noe særs over hele ammingen, men jeg lot nå den lille guppien min få smatte i seg den gullgjeve melka. Problemet var at mamma ble ikke til mø før den 5. dagen! Tenk det! 5 dager og netter for lille jenta vår, uten melk. Huff. Mamma fikk all verdens tips og råd for de såre brystvortene. Aldri hadde jeg hørt om at det er helt vanlig med blødene, sprukne og væskende sår på brystvortene. Og my god så jævlig vondt det var! Tårene trilla. I dag kan jeg ikke FATTE at vi ikke fant frem flaske og erstatning. Sugkraften i den lille skapningen var ekstrem, et sykt vakum som er ubeskrivelig til et så lite vesen. Da hadde jeg tydeligvis en vilje av stål.......fatter ikke hvorfor egentlig. Bjørn Tore ble ammeeksperten, skrev nøysommelig ned: 20 min på høyre side, 15 min på venstre side klokken 11.02- 11.22. Ble nærmest ført statistikker og fine diagram over prosjektet. Det var han som prata med helsestasjonen, ammehjelpen og all verdens instanser. Han ordna pumpeutstyr, steriliserte, raste ned på apoteket ørten ganger. Var det nye amme bher, brystvortekremer, kompresser, all verdens amme teer, så fixa han det. Fantastiske mannen min. Kan ikke sette ord på hvor FANTASTISK han var og er.

Mange runder med pumpeutstyr, sterilisering, sukkervann, fennikelte, ammete, varmeomslag, nesespray for utdrivningen, ammeskjell, kremer, salver....................lufting gjennom hullklipte t-shorter, "badering" til puppene, tesiler YOU NAME IT! ( ler meg ihel av dette prosjektet i dag)!

Tida gikk og mamma ble til mamma mø! Melka kom i en fart, medfølgende 40 i feber og skikkelig uggen. Helt normalt: mange fikk melkefeber. Nå følte jeg meg ihvertfall som en KU. Denne følelsen ble ihvertfall forsterkert idet jeg fikk JUR betennelse som svigerfar så fint kallte det, han dro paraleller mellom meg og kyrne, mer enn engang. Komisk!

Lille guppien vår smatta og åt, ca 8- 10 ganger i døgnet. Hver ammings tok sånn ca 40 min, deretter var det fullskift og raperunder. Hver "omgang" tok sånn ca 60-90 min. Tja, X det med 10 ganger, så får du
10-15 timer i døgnet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar