søndag 21. juni 2009

Milepæler

Er nå oppdatert siden sist. <3

Lenge siden......

Mye har skjedd siden jeg sist var innom her. Lille Trille er ikke lenger "Lille Trille", hun har blitt slank. Nesten litt til bekymring. Jeg kan nå omdøpe henne til Lille Klatremus Turbo. Hun er over alt, oppå alt, under alt og ja, vet ikke hvor hun ikke er. For få dager siden tok hun sine første skritt. Var super stolt da! I en alder av 16.5 mnd. Er ikke den kjappeste motorisk, men begynner å hente seg godt inn. <3 Vi har og vært på ferie i Tyrkia 1 uke. Skal vise litt bilder fra turen, men det blir ikke i kveld.

torsdag 26. februar 2009

PUPPEÅRET 2008!

Nå er Linnéa blitt 1 år. Tenk det. At tiden har gått fort, høres ut som en klisjé, men JA tiden har flydd. Spør du meg om 10 år hvordan 2008 var for meg, kommer jeg sannsynligvis til å gi deg et langt forederag om det som jeg husker aller best! PUPPEÅRET!

Klokken 16.48 var hun hos oss.............NÅ fikk livet en annen vending. JA jeg var klar over at livet ville bli annerledes, men samtidig var det så overveldene. Spesiellt dette med amming.

I Norge er det veldig mye fokus på amming. Jeg hadde egentlig aldri tenkt noe særs over hele ammingen, men jeg lot nå den lille guppien min få smatte i seg den gullgjeve melka. Problemet var at mamma ble ikke til mø før den 5. dagen! Tenk det! 5 dager og netter for lille jenta vår, uten melk. Huff. Mamma fikk all verdens tips og råd for de såre brystvortene. Aldri hadde jeg hørt om at det er helt vanlig med blødene, sprukne og væskende sår på brystvortene. Og my god så jævlig vondt det var! Tårene trilla. I dag kan jeg ikke FATTE at vi ikke fant frem flaske og erstatning. Sugkraften i den lille skapningen var ekstrem, et sykt vakum som er ubeskrivelig til et så lite vesen. Da hadde jeg tydeligvis en vilje av stål.......fatter ikke hvorfor egentlig. Bjørn Tore ble ammeeksperten, skrev nøysommelig ned: 20 min på høyre side, 15 min på venstre side klokken 11.02- 11.22. Ble nærmest ført statistikker og fine diagram over prosjektet. Det var han som prata med helsestasjonen, ammehjelpen og all verdens instanser. Han ordna pumpeutstyr, steriliserte, raste ned på apoteket ørten ganger. Var det nye amme bher, brystvortekremer, kompresser, all verdens amme teer, så fixa han det. Fantastiske mannen min. Kan ikke sette ord på hvor FANTASTISK han var og er.

Mange runder med pumpeutstyr, sterilisering, sukkervann, fennikelte, ammete, varmeomslag, nesespray for utdrivningen, ammeskjell, kremer, salver....................lufting gjennom hullklipte t-shorter, "badering" til puppene, tesiler YOU NAME IT! ( ler meg ihel av dette prosjektet i dag)!

Tida gikk og mamma ble til mamma mø! Melka kom i en fart, medfølgende 40 i feber og skikkelig uggen. Helt normalt: mange fikk melkefeber. Nå følte jeg meg ihvertfall som en KU. Denne følelsen ble ihvertfall forsterkert idet jeg fikk JUR betennelse som svigerfar så fint kallte det, han dro paraleller mellom meg og kyrne, mer enn engang. Komisk!

Lille guppien vår smatta og åt, ca 8- 10 ganger i døgnet. Hver ammings tok sånn ca 40 min, deretter var det fullskift og raperunder. Hver "omgang" tok sånn ca 60-90 min. Tja, X det med 10 ganger, så får du
10-15 timer i døgnet!

søndag 15. februar 2009

Fantastisk bursdagsfeiring

Tusen tusen takk alle sammen for en uforglemmelig feiring!
Ja nå har vi feirt Linnéa sin 1 års dag. I dag har vi hatt feiring sammen med besteforeldre, Onkel John, Stian, Morten, tante Anja og Sebastian. På lørdag var Kine og Jens Martin innom. Kjempekoselig. Så utrolig mange fine pakker:
  • Pekebok med glitter og farger
  • Liten tigerbamse
  • søtt hårbånd med sløyfe
  • Rosa elefantbamse
  • Fisher Price musikkbok
  • Stableleke fra fisher price
  • Bondegård med little people fra fisher price
  • gåbil (fly) med ole brumm og vennene hans
  • Stor rosa hest med kjerre som kan gå fremover, masse lyd.
  • Sølvbestikk
  • Supersøt kjole fra name it med matchende strømpebukse
  • Søt body og joggebukse i dyp lilla
  • Trevugge til dokke
  • Leketog med lyd
Bursdagen ble feiret med hjemmelaga smørbrød med roastbeef, reker, karbonader og laks. Til kaffien lagdejeg en marsipankake med aprikossyltetøy, banan, vaniljekrem og valnøtter. Lagde og en daimiskake, svissrull og mormor en fantastisk sjokoladekake. Alt i alt var feiringen 100% vellykket! Nå er vi helt skutt, det blir en tidlig kveld.

Masse bilder kommer senere.

søndag 1. februar 2009

Ubeskrivelig gode brød!

Endelig har jeg funnet en "idiotsikker" brødoppskrift. Denne er bare helt super god.

1 kg hvetemel
0.5 pk møllerens solsikkebrød
0.5 pk møllerens kornbrød
2 ts salt
2 pk tørrgjær
ca 150 gram kruskakli
ca 200 gram solsikkekjerner
Litt linfrø
4 ss sirup mørk
15-17 dl lunka vann ( 40 grader)

  • Bland alt det tørre.
  • Varm opp vannet, bland i sirup.
  • Alt røres sammen med en sleiv, deigen skal være bløt/seig. IKKE ELT!
  • Heves ca 1 time
  • Hell deigen på benkeplaten, ha litt hvetemel på benken.
  • "skjær" deigen i 3 emner, "skufle" den opp i 3 GODT smurte former
  • Ha vann på hendene og glatt til overflaten
  • Hev ca 15.20 min, til ovnen blir varm
  • 200 grader varmluft, 1 time, nederst i ovnen.
  • Ikke ta ut brødene selv om skorpen ser veldig mørk ut.
  • Avkjøl på rist.

Dette er kjempegode grove brød, de er saftige og sprøe selv etter opptining. Pris pr brød er ca 10 kroner.

Anbefales!

Ps. legg gjerne igjen en kommentar om du har prøvd oppskriften.

torsdag 29. januar 2009


1 års kontroll:

10050 gram
74 cm lang
45.5 rundt hodet

Siste 2 mnd


Hei.
Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her på bloggen min. Mye har skjedd siste tiden. Før jul hadde vi influensa og omgangssyken, dette førte til at Lille Trille ikke ville ha mat på 2.5 uke. Vi var hos legen for å sjekke om hun hadde intoleranse for gluten/laktose og sjekka jernnivået. Vekta gikk noe ned, var derfor hs ble noe bekymret. Nå er alt i sin skjønneste orden, 2 nye tenner dukka opp i julen. Lille hamsteren min=:)

Ellers er aktivitetesnivået hennes endret seg, nå går det fremover på rumpa, står litt i krabbestilling og står ved bordet. Slipper seg litt når hun føler seg tøff nok.

torsdag 20. november 2008

Stolt mamma.




















Her er jeg midt i julefotoshoot med mamma og pappa! 9 mnd gammel. Er ikke bare bare å sitte pent, se på pappa og smile. Liker bedre å være alvorlig=:)

torsdag 13. november 2008

Film fra Voita treningen.

Her gjelder det å holde seg kald og rolig, men dette er forferdelig i mammahjertet! MEN, som Gaute sier, det er bare vilje, ikke smerte!

Vært hos Voita treneren med lille trille

Ja i dag var vi tilbake hos Gaute. Er allerede gått 2 mnd siden forrige behandling. Det var jeg som kontaktet han, syns ting går relativt tregt med Lille Trille. Det virker som hun ikke gidder å prøve på å bevege seg, STA! Gaute kom frem til at hun var på ca 7 mnd stadiet, ligger de etter mer enn 3 mnd motorisk iverksetter de behandling. Så det var ikke bekymringsverdig at hun var så "treg". ( skal slås i bordet til helsesøster på mandag JA!). Gaute er jo min klippe når det gjelder Lille Trilles vilje, temperament og oppdragelse. Gaute er den eneste som kjenner Lille Trille nå, fastlegen vår døde brått og uventet og helsesøster flytta! Tragisk. Gaute mener fortsatt at hun har et enormt temperament, han syns det er bra, men krever at vi som foreldre og alle rundt henne er bestemte, ikke gir etter for vrælingen hennes. Lettere sagt enn gjort når en er trøtt, sliten og blir usikker om hun har vondt noen steder. Nå skal vi bare stålsette oss, stappe inn sov i ro og holde ut. Han såg jeg var sliten og hadde behov for noe avlastning. Han mente det beste var om vi kunne få hjelp til henne hjemme der hun er i vante omgivelser, så nå skal mormor stille opp med stål i bein og armer=) Ellers viste han endel øvelser vi skal gjør 2 ganger om dagen i 15 min. Til slutt sa han med bestemt tone: HUN SKAL IKKE SETTES OPP PÅ RUMPA!!! Han har filmet Lile Trille som skal brukes i undervisning av andre fysioterapeuter, hun er så spesiell så han sier med et smil. Ny avtale om 14 dager.